Paul McCreesh

Dyrygent gościnny sesji letniej

mccreeshArtysta, który osiągnął najwyższy poziom zarówno na polu wykonawstwa historycznego, jak i współczesnej muzyki orkiestrowej, znany ze swoich innowacyjnych wykonań koncertowych i operowych. Wspólnie z zespołem Gabrieli Consort & Players, którego jest założycielem i Dyrektorem Artystycznym, występował w głównych światowych salach koncertowych i podczas festiwali, a także stworzył rozległą i znaczącą dyskografię zarówno dla Deutsche Grammophon, jak i dla własnej firmy Winged Lion.

W 2013 roku objął stanowisko Głownego Dyrygenta i Doradcy Artystycznego Orkiestry Gulbenkian w Lizbonie. McCreesh regularnie współpracuje z wiodącymi orkiestrami i chórami. W kręgu jego zainteresowań coraz częściej pojawiają się wielkie dzieła wokalno-instrumentane, takie jak Requiem wojenne Brittena, Niemieckie requiem Brahmsa i Stworzenie świata oraz Pory roku Haydna. Cieszy się on też uznaniem w dziedzinie opery, dyrygując na wiodących europejskich scenach przedstawieniami Handla, Glucka i Mozarta. McCreesha pasjonuje współpraca z młodymi muzykami, stale współpracuje z Chetham’s School of Music, a także z wieloma młodzieżowymi orkiestrami i chorami, zarówno w Wielkiej Brytanii jak i na forum międzynarodowym. W latach 2006–2012 był on Dyrektorem Artystycznym Festiwalu Wratislavia Cantans, a w latach 1993–2013 – Dyrektorem Brinkburn Music w Northumberland w Wielkiej Brytanii.

Andrzej Kosendiak

Dyrygent gościnny sesji zimowej

kosendiakDyrektor Naczelny Filharmonii Wrocławskiej oraz Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans, artysta, dyrygent i pedagog, należy do najaktywniejszych muzyków i organizatorów życia muzycznego w Polsce. Jest absolwentem Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W 2005 roku został dyrektorem Filharmonii Wrocławskiej i Wratislavii Cantans i doprowadził do zmiany oblicza obydwu tych instytucji. Z jego inicjatywy pod patronatem Filharmonii Wrocławskiej powstały nowe zespoły: Chór, Wrocławska Orkiestra Barokowa oraz Chór Chłopięcy.

Artysta powołał także do życia liczne festiwale i projekty artystyczne. Z inicjatywy Andrzeja Kosendiaka zostały powołane do życia projekty edukacyjne – programy rozwoju chórów szkolnych „Śpiewający Wrocław” i „Śpiewająca Polska”, a także projekt „Pośpiewaj mi Mamo, pośpiewaj mi Tato”. Koncertował w wielu krajach Europy, a także w USA, występował na najbardziej prestiżowych festiwalach i w salach koncertowych w Polsce. Dokonał nagrań nieznanych dotąd dzieł z Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu i Biblioteki w Strasburgu oraz Stabat Mater A. Bononciniego. Ostatnio ukazała się płyta pod dyrekcją artysty zawierająca dzieła G.G. Gorczyckiego (nominacja do nagrody Fryderyk 2013).

Andrzej Kosendiak jest jednym z pomysłodawców utworzenia we Wrocławiu Narodowego Forum Muzyki i koordynuje projekt jego budowy.

Katarzyna Oleś-Blacha

Nauczyciel śpiewu, sopran koloraturowy

olesblachaW 2001 roku ukończyła Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Krakowie. Jest adiunktem przy Katedrze Wokalistyki AM w Krakowie. We wrześniu 2006 roku został jej nadany tytuł doktora w dziedzinie sztuk muzycznych – wokalistyki. Jest laureatką wielu krajowych i międzynarodowych konkursów i festiwali – między innymi w 2010 roku została laureatką III nagrody w kategorii głosów żeńskich w VII Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie. W 2012 roku została uhonorowana Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury dla najlepszej śpiewaczki. Jest solistką Opery Krakowskiej, gdzie debiutowała w 2001 roku w partii Królowej Nocy w „Czarodziejskim flecie” Mozarta.

Współpracuje z wieloma teatrami operowymi w Polsce i za granicą. Z zespołami oper w Bydgoszczy, Łodzi, Gdańsku i Szczecinie odbyła kilkakrotnie tournée po Austrii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemczech i Szwajcarii, goszcząc w takich salach, jak: Festspiel und Kongresshaus w Bregencji, Theater am Aegi w Hanowerze, Filharmonia w Berlinie, Filharmonia w Monachium, Gewandhaus w Lipsku, Rotterdamse Schouwburg w Rotterdamie. W kręgu zainteresowań artystycznych artystki znajduje się również muzyka oratoryjno-kantatowa i kameralna. Dowodem na to są liczne koncerty na terenie kraju i za granicą (m.in. Kraków, Warszawa, Wrocław, Szczecin, Katowice, Stuttgart, Wolfsburg, Innsbruck, Linz, Hanower, Berlin, Monachium, Regensburg, Fulda, Graz, Strasburg, Szanghaj).

Agnieszka Rehlis

Nauczyciel śpiewu, mezzosopran

rehlisUkończyła z wyróżnieniem studia wokalne w Akademii Muzycznej we Wrocławiu (1996). Przez trzy lata studiów była stypendystką Ministerstwa Kultury i Sztuki. Zdobyła I nagrodę w Konkursie Wokalnym im. Franciszki Platówny we Wrocławiu (1991) oraz III nagrodę w III Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Dusznikach-Zdroju (1994). Uczestniczyła kilkakrotnie w kursach mistrzowskich m.in. u Krystyny Szostek-Radkowej, Adele Stolte, Christiana Elsnera i Gerharda Kahry’ego, których zwieńczeniem były koncerty w ramach Festiwalu Muzyki Oratoryjno-Kantatowej Wratislavia Cantans.

We wrześniu 2005 roku artystka nagrała „Te Deum”, w 2006 roku „Lieder der Vergänglichkeit”, a w 2008 roku „Jutrznię” K. Pendereckiego dla wytwórni Naxos. Inne nagrania z jej udziałem dla wytwórni DUX zostały uhonorowane nagrodami Akademii Fonograficznej FRYDERYK – „Manru” I. J. Paderewskiego (w kategorii „Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej”, 2004), „Msze” cz. I Stanisława Moniuszki (w kategorii „Album Roku – Muzyka Chóralna i Oratoryjna”, 2009). Druga płyta z „Mszami” Moniuszki firmy DUX została wyróżniona przez francuską Academie du Disque Lyrique „Złotym Orfeuszem – Arturo Toscanini” (w kategorii „Najlepsza inicjatywa fonograficzna”). Artystka ma również w swym dorobku nagrania DVD, w tym „Polskie Requiem” K. Pendereckiego (wykonane na koncercie w hali Stoczni Szczecińskiej dla upamiętnienia wydarzeń grudniowych z 1970 roku) czy „Siedem bram Jerozolimy” K. Pendereckiego w reżyserii Jarosława Minkowicza i Tomasza Bagińskiego, które zdobyło Nagrodę Główną – „Czeskiego Kryształu” (w sekcji „Muzyka na ekranie”) na Międzynarodowym Festiwalu Telewizyjnych Produkcji Muzycznych – Złota Praga.

Eamonn Dougan

Nauczyciel śpiewu, baryton

eamonnEamonn Dougan zdobył wykształcenie muzyczne w New College w Oxfordzie, następnie kontynuował naukę śpiewu i dyrygowania w Guildhall school of Music and Drama. Jest pierwszym dyrygentem towarzyszącym uznanego w świecie zespołu wokalnego The Sixteen, z którym występuje w całej Anglii i Europie. Ostatnio występował m. in. na uroczystości z okazji 50. urodzin Jamesa MacMillana, brał też udział w premierowym wykonaniu utworu Gabriela Jacksona „Ave Regina Caelorum“ na otwarcie Kings Palace.

Jego pierwszy debiutancki album w roli dyrygenta The Sixteen zawiera utwory polskiego barokowego kompozytora Bartłomieja Pękiela. Eamonn jest pierwszym dyrygentem gościnnym Narodowego Chóru Młodzieżowego Wielkiej Brytanii oraz dyrektorem chóru Britten Sinfonia Voices. Występował w roli dyrygenta Chóru Filharmonii Wrocławskiej, Coro de la Comunidad z Madrytu oraz Chóru i Orkiestry Festiwalowej St. Endellion. W pracy z The Orchestra of the Age of Enlightenment i The Halle Orchestra asystował dyrygentom takim jak Martyn Brabbins, Andreas Delfs, Adam Fischer oraz Sir Mark Elder.

We wrześniu 2008 roku został mianowany profesorem rezydentem Guildhall School of Music and Drama w Londynie, gdzie prowadzi seminaria śpiewu zespołowego i dyryguje zespołem Guildhall Consort.

Jako solista występował z The Academy of Ancient Music, The Hanover Band, The City of Birmingham Symphony Orchestra, Orchestra de la Comunidad z Madrytu, The Orchestra of the Age of Enlightenment i The Orchestra of The Sixteen.

Do jego solowych nagrań zaliczają się obie pasje J. S. Bacha, Mesjasz Haendla, Requiem Brahmsa w wersji na dwa fortepiany, motety Giovanniego Grillo oraz premierowa rejestracja Von Angesicht zu Angesicht Arvo Pärta.

Tom Williams

Nauczyciel śpiewu, kontratenor

williamsTom Williams z powodzeniem łączy karierę wokalisty, dyrygenta i trenera wokalnego. Jest członkiem zespołu wokalnego EXAUDI, jednej z obecnie najbardziej cenionych i poszukiwanych grup wokalnych w Europie, cieszącej się międzynarodowym uznaniem. Regularnie pracuje dla największych brytyjskich instytucji jako trener wokalny, a także jest dyrygentem Leicestershire Chorale – wiodącego chóru amatorskiego w Wielkiej Brytanii w którym pracuje już ósmy rok. Ze swoim zespołem występował w sali Musikverein we Wiedniu, Theatre de la Ville w Paryżu oraz w Temple Church w Londynie.

Jako solista występuje na wielu koncertach na całym świecie, będąc zarówno członkiem zespołów jak i chórów współpracował z takimi dyrygentami jak Sir Mark Elder, Sir Andrew Davis czy Kurt Masur.

Prowadzi zespołu Temple Singers oraz Temple Choirmen, a także kieruje kursem wokalnym podczas Dartington International Summer School.

Robert Nakoneczny

Nauczyciel śpiewu, tenor

rrobertWybitny polski tenor, wiolonczelista i pedagog śpiewu. Studia instrumentalne odbył u prof. K. Michalika, prof. S. Pokorskiego w Akademii Muzycznej w Poznaniu i prof. S. Sallheima w Hanowerze. Śpiew studiował u S. Woytowicz, A. Poli, J. Novotnej, K. Kałudowa. Specjalizował się w wykonawstwie muzyki okresu renesansu i baroku, oraz muzyki współczesnej. Współpracował z Teatrem Wielkim w Poznaniu, Teatrem Wielkim w Łodzi, Warszawską Operą Kameralną, Teatro Massimo-Palermo, Teatro Politeama-Palermo, Teatrem Chatelet-Paris, Palais des Beux Arts-Bruxelle, Teatro Real Madrid, Polskim Teatrem Tańca, Teatrem Współczesnym w Warszawie, Teatrem Ósmego Dnia.

Koncertował m.in. z zespołami: Capella Bydgostiensis, Capella Cracoviensis, Orkiestrą Kameralną PR Amadeus, Orkiestrą Kameralną W. Rajskiego, Zespołm Muzyki Dawnej ELYMA G. Garrido – Genewa, Zespołem muzyki Dawnej Ars Nova, Christ Church Choir, Westminster Abbey Choir. Brał udział w międzynarodowych festiwalach muzycznych: Festiwalu Wratislavia Cantans, w wielu Festiwalach Mozartowskich w Warszawie, Festival van Flaanderen – Brugge, Mozart Festival Madrid, Festiwal Muzyki Oratoryjnej w Nicei, Festiwal de Musique de Baroque de Paris, Festival de Grass, Settimana di Musica Sacra di Monreale w Palermo, Lyon Baroque Music Festival, Bachtage w Berlinie, Festiwalu Muzyki Barokowj w Queretaro. Koncerty i recitale w Andorze, Belgii, Bułgarii, Czechach, Francji, Hiszpanii, Hong-Kongu, Holandii, Izraelu, Japonii, Meksyku, Niemczech, Rosji, Szwecji, Tajwanie, USA, Wielkiej Brytanii.

Odpowiadał za przygotowanie wokalne solistów przy produkcjach Bastien i Bastienne Mozarta w Palais des Beux Arts w Brukseli, Czarodziejski flet Mozarta dla Forum Enschede i dla Deutsche Oper w Berlinie, Brundibar H. Krasy dla Opery Narodowej w Pradze i Staatsoper w Berlinie, Król Roger Szymanowskiego dla Teatro Politeama w Palermo, Oliwier Twist dla Theater des Westens w Berlinie. Dokonal nagrań archiwalnych dla Radio France, Radio Maxico, Polskigo Radia i Telewizji, TV TROS, RAIUNO.

Od czterech sezonów pełni funkcję konsultanta wokalnego w Operze Bałtyckiej w Gdańsku, a od marca 2013 r. w Teatrze Muzycznym w Poznaniu. W poznańskim Teatrze jest także specjalistą do spraw castingów.

Marta Kierska-Witczak

Wykładowca sesji wiosennej

„Sztuka doboru repertuaru w kontekście wymogów liturgicznych”

kierskaAbsolwentka uczelni muzycznych we Wrocławiu i Bydgoszczy, studiowała psychologię na Uniwersytecie Wrocławskim. Jako kierownik Zakładu Muzyki Kościelnej wrocławskiej AMKL, sprawuje pieczę nad dydaktyką, kieruje sympozjami i warsztatami, inicjuje koncerty, festiwale i cykle edukacyjno-artystyczne z zakresu dyrygentury chóralnej i muzyki kościelnej. Jest koordynatorem Dolnośląskiego Festiwalu Nauki, kierownikiem Międzynarodowego Turnieju Dyrygentury Chóralnej „W stronę polifonii”. Od 1993 roku jest dyrygentem Chóru Kameralnego Politechniki Wrocławskiej Consonanza. Współpracuje także z innymi wrocławskimi chórami, biorąc udział i zdobywając nagrody na polskich i europejskich festiwalach muzycznych. Juror konkursów chóralnych, wielokrotna stypendystka systemu Erasmus i Ceepus (Niemcy, Włochy, Hiszpania, Bośnia i Hercegowina, Rumunia, Bułgaria, Chorwacja, Norwegia i Białoruś).

Marta Kierska-Witczak jest członkinią kilku stowarzyszeń troszczących się o rozwój chóralistyki i muzyki kościelnej.

Joanna Misiek-Zbierska

Wykładowca sesji letniej

„Dyrygent jako lider”

misiekPsycholog, terapeuta, coach, trener, menedżer zasobów ludzkich. Absolwentka Uniwersytetu im. A. Mickiewicza. Specjalizowała się w psychologii pracy i organizacji oraz seksuologii. Członek Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Od 12 lat pracuje jako trener, mając za sobą ponad 10 tys. godzin przeprowadzonych zajęć. Ukończyła z Kurs kwalifikacyjny w zakresie nauczania psychologii i edukacji zdrowotnej w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Dyrektor Metodyczny Akademii Nauki, franczyzowej sieci 50 ośrodków edukacyjnych w całym kraju. Superwizor procesów grupowych zachodzących w grupach. Prowadzi szkolenia trenerskie, biznesowe i coaching. Pracuje terapeutycznie, prowadząc terapie indywidualne, partnerskie i grupowe. Współautorka programów edukacyjnych Akademii Nauki w zakresie podnoszenia kompetencji społecznych i technik efektywnego uczenia się oraz rozwoju osobistego. Konsultantka ds. rozwiązań w strategiach uczenia się dzieci z deficytami poznawczymi, problemami szkolnymi i procedur pracy z grupą. Konsultantka organizacji w zakresie zarządzania zasobów ludzkich i ustawień w organizacjach. Autorka wielu programów szkoleń i warsztatów w zakresie m.in. komunikacji, autoprezentacji, asertywności, radzenia sobie ze stresem, rozwoju osobistego czy warsztatu pracy osób pracujących z grupami.

Małgorzata Rudnicka

Wykładowca sesji letniej

„Dyrygent jako lider”

rudnickaPsycholog kliniczny (Uniwersytet Warszawski, Wydział Psychologii) z wieloletnim stażem. Trener umiejętności psychospołecznych rekomendowany przez PTP. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z dorosłymi w oświacie i poza oświatą w zakresie komunikacji, umiejętności wychowawczych, radzenia sobie ze stresem, trudności szkolnych uczniów, umiejętności negocjacji, przeciwdziałania agresji. Autor i realizator programów „Przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym”, „Terapia zachowań agresywnych dzieci, młodzieży i dorosłych”, „Ocenia-nie uczniów o specyficznych wymaganiach edukacyjnych”. Współautor programu „Zatrzymać przemoc”. Autorka publikacji z zakresu psychologicznego funkcjonowania człowieka. Współautorka książki „Człowiek i psychologia”. Współpracowała z ośrodkami szkoleń dla nauczycieli, TV, czasopismami. Jest autorką i realizatorką dwóch edycji programu adaptacyjnego dla repatriantów z byłych republik ZSRR.
Jest trenerem zajęć dla bezrobotnych, negocjatorem w projekcie EQUAL „Bank zintegrowanych działań” 2006, trenerem zewnętrzny biznesowych firm szkoleniowych, wykładowcą na WSSE w Warszawie.
 

Bartłomiej Madejski

Wykładowca sesji letniej

„Fonetyka języka angielskiego”

Urodził się w 1956 roku we Wrocławiu. Po ukończeniu filologii angielskiej rozpoczął pracę jako nauczyciel języka angielskiego, najpierw w liceum ogólnokształcącym, a potem na Uniwersytecie Wrocławskim, gdzie pracuje do dzisiaj w Studium Intensywnej Nauki Języka Angielskiego, ucząc na wielu poziomach zarówno tzw. General English, jak i English for Academic Purposes, w grupach i na zajęciach indywidualnych dla pracowników naukowych uczelni.
Brał udział w kursach doskonalących metodyką nauczania w Polsce i w Wielkiej Brytanii, również jako prowadzący zajęcia w szkole językowej Pilgrims w Canterbury. Oprócz nauczania zajmuje się tłumaczeniem: od tekstów o charakterze akademickim po literaturę rozrywkową. Przez pewien czas przebywał w USA, gdzie z przyjemnością odkrywał różnice między brytyjską a amerykańską angielszczyzną, co ukształtowało jego zainteresowania dotyczące fonetyki języka angielskiego.
 

Artur Tworek

Wykładowca sesji letniej

„Fonetyka języka niemieckiego”

Rodowity wrocławianin (ur. 1965). Językoznawca, dr hab., pracownik Instytutu Filologii Germańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Prowadzi badania porównawcze języków, zajmuje się geolingwistyką i językiem sportu. Głównym obszarem jego zainteresowań pozostaje fonetyka i fonologia języka niemieckiego (również w konfrontacji z innymi językami). Autor kilku monografii na ten temat (najnowsza: Einführung in die deutsch-polnische vergleichende Phonetik). Wspólwydawca wrocławskich czasopism naukowych Linguistische Treffen in Wrocław oraz Studia Linguistica. Uczestniczy w międzynarodowych projektach naukowych oraz wykłada gościnnie na uniwersytetach w Lipsku i Genui.

Kadra wspierająca

Dyrygenci asystenci

Ewelina Wojewoda, Izabela Polakowska, Magdalena Lipska, Dawid Jarząb.

Pianiści

Katarzyna Neugebauer-Jastrzębska, Bogusława Porębska, Olga Cymbaluk, Monika Kruk, Macin Grabosz, Witold Janusz.